Sairastumisen syyt

Ihmisten kärsimillä ei-tarttuvilla sairauksilla on monia aiheuttajia. Yhteistä näille on reitti, jolla ne pääsevät kehoihimme. Omien päivittäisten valintojemme ja suidemme kautta.

 

Sanotaan, että olet mitä syöt. Tässä on paljon totuutta. Saatat sairastua viruksista ja muista mikrobeista, mutta tämän kirjoituksen aiheena on sairauksien lähteet, jotka aiheutuvat omista valinnoistasi – eli mitä laitat suuhusi. Voimme luokitella nämä syyt karkeasti kolmeen eri ryhmään, joilla on keskenään paljon yhteistä. Ne ovat kaikki ihmisen tekemiä.

 

1. Huonot ravintolähteet

Ensimmäinen ja yleisin sairauden lähde on teollisesti jalostettu ruoka ja elintarvikkeiksi luokitellut tuotteet, joille parempi nimi olisi kuolintarvike. Näihin kuuluvat esimerkiksi einekset, sipsit, keksit, makeiset ja vastaavat. Eineksistä tosin monet ovat menneet nykyään jonkin verran parempaan suuntaan ravintokoostumukseltaan, mutta niissä on yleensä paljon säilöntäaineita, puhdistettuja sokereita, gluteeniä, huonoja rasvalähteitä, ylimääräistä suolaa ja monia lisäaineita kuten emulgointi-, sakeuttamis- ja arominvahvennusaineita. Nämä aineet lisäävät tuotteiden säilymistä kaupan hyllyllä vähentäen kaupan hävikkiä, mutta aiheuttavat kehoillemme monenlaista hallaa.

Näiden tuotteiden ja aineiden vaikutukset eivät näy kehoissamme heti, mutta ne edistävät nk. systeemistä tulehdusreaktio-oireyhtymää tai hiljaista eli matala-asteista tulehdusta. Tämä kehomme hitaasti etenevä tila on tärkein syy monille sairauksille, kuten tyypin 2 diabetes, metabolinen oireyhtymä, neurologiset sairaudet ja erilaiset syövät.

Gluteeni ja vuotavan suolen oireyhtymä

Se, mitä harmittomilta tuntuvat päivittäiset valinnat ja arjen pikku nautinnot tekevät suolistomme mikrobiomille, eli bakteeriyhdyskunnille ja suoliston terveydelle yleensä, on haitallista ja sairastuttaa meidät pitkässä juoksussa. Ensinnäkin, viljatuotteissa usein esiintyvästä gluteenista on haittaa kaikille, ei vain keliakiasta kärsiville. Gluteeni edistää tilaa, jossa ohutsuolen solurakenteen tiukat liitoskohdat alkavat löystyä ja päästävät sulamattomia proteiineja ja muita allergeeneja verenkiertoon. Tätä tilaa kutsutaan vuotavan suolen oireyhtymäksi. Kun nämä sulamattomat proteiinit pääsevät verenkiertoon ohutsuolen seinämän läpi, ne kiertävät kehossamme, kunnes päätyvät johonkin kudokseen, missä immuunijärjestelmämme alkaa hyökätä niitä vastaan vieraina aineina. Normaalisti immuunijärjestelmämme käsittelee vieraita aineita neutraloimalla niitä, mutta monissa tapauksissa nämä proteiinit muistuttavat kehomme omien kudosten proteiineja. Immuunijärjestelmämme ei ole täydellinen, ja jos nämä vieraat proteiinit ovat riittävän samankaltaisia ​​kuin joku kehomme oma proteiini, immuunijärjestelmämme saattaa myös tulkita omia kudoksiamme näiksi vieraiksi proteiineiksi. Tämä laukaisee autoimmuunireaktion, jossa immuunijärjestelmämme alkaa hyökätä oman kehomme terveitä kudoksia vastaan. Tämä tila syntyy vielä helpommin silloin, kun matala-asteinen tulehdus on kiihdyttänyt immuunijärjestelmäämme toimimaan turhan agressiivisesti. Vuotavan suolen oireyhtymä yhdistettynä matala-asteiseen tulehdukseen on suurin yksittäinen yhteistekijä elintapa- ja autoimmuunisairauksien synnyssä.

Matala-asteinen tulehdus

Hiljaista tulehdusoireyhtymää edistävät huonot ravintolähteet, kuten sokerit, liialliset omega-6-rasvahapot(rypsi-, rapsi-, auringonkukka- ja palmuöljy sekä margariinit) suhteessa liian vähäiseen omega-3-rasvahappojen saantiin, transrasvat, tupakointi, alkoholi, stressi ja liian vähäinen vihannesten, marjojen, hedelmien ja kuidun nauttiminen. Jos elämäntyyli on stressaavaa, nukut liian vähän, syöt roskaruokaa etkä liiku tarpeeksi, edistät matala-asteista tulehdusta kehossasi. Kehoamme taas suojelee matala-asteiselta tulehdukselta runsas omega-3-rasvahappojen saanti(esim. rasvainen kala) sekä runsas määrä vitamiineja, antioksidantteja ja muita suojaravinteita, mitä kasvikunnan tuotteet meille tarjoavat.

Matala-asteisessa tulehduksessa elimistösi erittää normaalia runsaammin tulehdusvälittäjäaineita ja tulehdussoluja, jotka tulehduksen lisäksi aiheuttavat väsymystä, ärtyisyyttä ja “hiljaisella liekillä” ruokkivat monien kroonisten sairauksien syntyä.

Muista tämä: Syö prosessoimatonta, monipuolista, oikeaa ruokaa. Vältä vehnää, gluteenia, sokeria, huonoja rasva-lähteitä kuten margariineja sekä roskaruokaa, kuten keksejä, sipsejä, leivonnaisia ja muoviin käärittyjä teollisuustuotteita. Valmista omat ateriasi käyttämällä voita, kookos-, oliivi- ja hamppuöljyä, sekä muista rasvainen kala tai muuten riittävä omega-3-rasvojen saanti. Käytä ruoanlaitossa monipuolisesti ja paljon vihanneksia, hedelmiä, pähkinöitä ja marjoja, jotta varmistat vitamiinien ja suojaravintoaineiden riittävän saannin.

 

2. Elintarvikkeiden lisäaineet

Moni kaupan hyllyltä poimimamme tuote tulee tehtaasta. Nämä muovikääreiset, etäisesti ruokaa muistuttavat jalosteet on käsitelty jos jonkinmoisilla kemikaaleilla. Näitä ovat elintarvikkeiden säilöntäaineet, keinotekoiset makeutusaineet, emulgointiaineet, arominvahventeet ja vastaavat. Periaatteessa monet näistä aineista liittyvät edellisen ryhmän tuotteisiin, mutta ne täytyy myös mainita erikseen.

Makeutusaineet on todettu myrkyllisiksi

Hiljattain julkistetussa, kansainvälisessä yliopistotutkimuksessa havaittiin, että kevyt- tai light-tuotteiksi mainostettujen tuotteiden keinotekoiset makeutusaineet, kuten aspartaami tuottavat toksiineja (myrkyllisiä aineita) vuorovaikutuksessa suoliston mikrobiomin kanssa. Jos sinun täytyy herkutella, valitse aina sokeri sukraloosin, aspartaamin ja kaikkien muiden keinotekoisten makeutusaineiden sijaan. Sokeri on epäterveellistä, mutta pienempi paha verrattuna kainomakeutusaineisiin. Myös monet elintarvikkeita “parantavat” aineet häiritsevät suolistosi hyviä bakteereja ja edistävät haitallisten bakteerien kasvua ja tulehdusta, aiheuttaen haittoja terveydellesi.

Emulgointi- ja muut haitalliset lisäaineet

Esimerkiksi stabilointi-, emulgointi-, sakeutus- ja säilöntäaineet joita on monissa eineksissä, vanukkaissa, kiisseleissä, rahkoissa ja muissa valmis- ja jälkiruoissa edistävät myös gluteenin ohella vuotavan suolen oireyhtymää, haitallisten bakteerien kasvua sekä tulehdustilaa suolistossa. Jos kärsit esimerkiksi ärtyneen suolen oireyhtymästä, voit miettiä mitä olet laittanut suuhusi viimeiset vuodet. Myös monet ”fitness-tuotteet” kuten proteiinipatukat ja valmispirtelöt sisältävät näitä haitallisia kemikaaleja siinä missä ”fatness-tuotteetkin”, eli jälkiruoat.

Muista tämä: Vältä tehtaista tulevia säilöntäaineita, keinotekoisia makeutusaineita ja muita kemikaaleja, joita elintarvikejalosteet sisältävät. Valmista oma ruokasi puhtaista ja monipuolisista raaka-aineista.

 

3. Lääkkeet

Antibiootit

On tunnettu tosiasia, että monet lääkkeet vaikuttavat mikrobiomin ja suoliston terveyteen. Antibiootit on suunniteltu tappamaan infektioita aiheuttavia bakteereja, mutta bakteerien tappaminen antibiooteilla on kuin yrittäisi eliminoida terroristeja väkijoukosta pommilla – viattomista sivullisista tulee myös uhreja. Kun käytät infektion hoitoon antibiootteja, myös hyvät suolistobakteerisi tuhoutuvat. Monissa tapauksissa, kun haitalliset bakteerit onnistuvat aiheuttamaan kehossasi infektion, alkusyy on pohjimiltaan suolistossa. Ensinnäkin, jos suolistosi ja sen kautta immuunijärjestelmäsi on heikentynyt huonon ravinnon vuoksi, haitalliset bakteerit aiheuttavat todennäköisemmin tartunnan. Toisaalta, jos ravinnon laatu ja imeytyminen olisivat parempia suolistosi ollen terve, immuunijärjestelmälläsi olisi enemmän kykyä puolustaa kehoasi tunkeilijoilta.

Antibiooteilla on kuitenkin paikkansa. Jos sinun on käytettävä niitä, voit torjua niiden haitallisia vaikutuksia suolistollesi käyttämällä suolistobakteerien elinolosuhteita parantavaa Black Stuffia sekä maitohappobakteereita sisältäviä tuotteita. Ne auttavat suojelemaan arvokasta mikrobiomiasi.

Muut lääkkeet

Monilla muillakin lääkkeillä on haitallisia vaikutuksia mikrobiomiisi. Näitä on:

  • Laksatiivit, ummetuksen hoitoon ja estämiseen
  • Metformiini, jota käytetään tyypin 2 diabeteksen hoitoon
  • Protonipumpun estäjät (PPI), joita käytetään ruoansulatushäiriöiden, mahahaavan, H. pylorin hävittämiseen, refluksiin ja Barrettin ruokatorven hoitoon.
  • IBS-potilaiden SSRI-masennuslääkkeet liittyvät mahdollisesti haitallisten bakteerien pitoisuuksien lisääntymiseen
  • Statiinit, joita ihmiset käyttävät alentamaan kolesterolia

 

Muista tämä: Voit estää monia sairauksien taustalla olevia alkusyitä huolehtimalla mikrobiomistasi ja suolistosi terveydestä. Terveytemme perusta on suolistossa, ja kaikki mikä häiritsee sitä, häiritsee terveyttäsi. Kun syöt puhdasta, luonnollista ruokaa, nukut tarpeeksi, liikut ja sisällytät ruokavalioosi terveyttäsi edistäviä ravintolisiä, olet paljon pienemmässä riskissä sairastua ja joutua käyttämään lääkkeitä.

 

Lähteet:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6899614/

https://www.nature.com/articles/s41575-018-0028-3

https://academic.oup.com/nutritionreviews/article/75/12/1046/4675264

 

One thought on “Sairastumisen syyt

  1. Tommy says:

    Dr Linus Pauling, winner of two Nobel Prizes stated:
    “You can trace every sickness, every disease, and every ailment, ultimately to a mineral deficiency“.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *